Spillervurderinger (Osasuna)

(Osasuna – FC Barcelona 3-2): Barça gikk på nok en bortesmell mot et effektivt Osasuna. En startoppstilling som bar preg av å spare spillere til Champions League kampen neste uke skulle vise seg å bli straffet hardt.

Víctor Valdés (5): Kan ikke lastes for noen av målene i 1.omgang, selv om det naturligvis er mulig å redde begge. Målet i 2.omgang må derimot Valdés ta sin del av skylda for etter et av flere forferdelig utspill. Puñal sitt stangskudd i det 78.minutt er han etter. Pådrar seg et tåpelig gult kort for munnbruk, ellers lite å kommentere.

Dani Alves (6): Gjør en dårlig vurdering på 2-0 målet da han forlater Dejan Lekic som er nærmest ballen sentralt uten at Piqué overtar markering. Forøvrig bra kontroll defensivt. Offensivt er han involert i forkant av 2-1 scoringen, men ellers blir det noen dårlige innlegg fra håpløse posisjoner. Pådrar seg et gult kort som gjør at han må stå over mot Valencia neste søndag.

Carles Puyol (5): Våres kaptein glipper i markeringen i forkant av Dejan Lekic sin 1-0 scoring. Klarer seg helt greit defensivt uten å bli stilt på de store prøvene, men er som de fleste andre i den bakre fireren klønete med ball ved flere anledninger. Blir tatt av ved pause.

Gerard Piqué (2): Er helt ute av posisjon på 1-0 scoringen. På 2-0 viser han et ”perfekt” øvingsbilde på ballwatching. Og på 3-1 scoringen er han på etterskudd. Flere svært tvilsomme oppspill i 1.omgangen, dette bedret seg noe i 2.omgangen. Redder Abidal ved en anledning i 1.omgang da franskmannen har et svakt tilbakespill, men det er og det eneste som trekker opp. Blir byttet ut til fordel for Cesc i 2.omgangen.

Eric Abidal (5): Starter bra med flere gode sikringsjobber, men holder på å gi vekk en gedigen sjanse med et svakt tilbakespill på hodet i 1.omgangen. Innlegget kommer fra hans side på 2-0, uten at han skal få all verdens av skylden for den – nok av folk til å plukke i feltet. Gjør en del enkle feil med ball i 1.omgang, men presterer mer jevnt i 2.omgang. Litt under det vi kan forvente.

Javier Mascherano (5): Spiller på det sikre i sin defensive midtbanerolle, men har et par enkle pasningsfeil som trekker ned. Flytter beina brukbart, men heller ikke noe mer – ikke den standarden vi er vant til å se når Busquets fyller denne rollen verken i gjenvinningsfasen eller med ball. Flyttes ned som stopper i 2. omgang og klarer seg greit, med unntak av da han blir rundlurt av Raúl García det 75.minutt.

Thiago (8 – BB): Vår bestemann i kveldens kamp. Stor arbeidskapasitet, mye involert og gjør svært få feil. Mange nøytrale innvoleringer, men flere fine detaljer og gode pasninger opp i mellomrom. Forøvrig tredjesist på 2-1 scoringen med en lekker pasning til Cuenca. Drar ofte av motstandere og er som vanlig rolig med ball. Trer strålende gjennom Alexis da han feilaktig blir avblåst for offside på 1-0.

Sergi Roberto (5): Ganske anonym i 1.omgang da han pådrar seg gult kort på en proffesional foul. Mer med i 2.omgang og involvert i forkant av Sánchez sin scoring. Spillert stort sett enkelt og viser frem et flott driv ved et par anledninger. Dummer seg ikke ut, men viser at det er mange steg å ta før han er på nivå med våre antatt beste.

Lionel Messi (6): Brenner to sjanser i 1.omgang og har i tillegg et brukbart skuddforsøk etter 10 minutter. Men i posisjonen han virkelig slo gjennom som verdens beste i 08/09, ble han mye borte før pause. Det lille han involerte seg i forsvant stort sett i balltap eller svake avlevering. Til Messi å være en fryktelig dårlig omgang. Etter pause flyttes Messi mer inn sentralt, uten at det blir mye bedre. Går fra å gjøre det glitrende til å miste ballen i neste trekk. Setter opp flere av lagkameratene til store sjanser på slutten, men alt i alt en kamp argentineren ikke kan være bekjent av. Den siste tids sjansebrenning fortsetter.

Alexis Sánchez (7): Burde fått fullføre sjansen på 1-0 som han setter i mål etter at dommeren feilaktig har blåst for offside. Flytter beina og er noe involert i sin sentrale rolle i frontleddet, men ingen stor førsteomgang fra chileneren hvor han også pådrar seg et gult kort. Scorer et mål i 2.omgang samt at han brenner en stor sjanse med hodet etter et frispark fra Messi. Får og en scoring korrekt annullert. En kamp på det jevne, men er helhjertet i alt han foretar seg selv om det ikke alltid lykkes.

Pedro (3): Pedro var tilbake fra skade, men burde kanskje blitt hjemme i Barcelona litt lenger. Ikke spesielt synlig i presspillet, som forøvrig var elendig kollektivt. Mister ballen flere ganger og har et skuddforsøk etter 30 minutter som ikke går inn i den kjedligste historiebok engang. Her var det få plusser og blir tatt av ved pause.

Innbyttere:

Isaac Cuenca (7):

Svært toneangivende i 2.omgang. Åpner med et grusomt innleggsforsøk, men derfra og inn er Cuenca solid. Assist på Sanchez sin scoring og er mye involert – stort sett alltid positivt. Kan stille spørsmålstegn ved at han slår innlegg ukritisk til om det er spillere eller ikke i boksen, men han er ung og leverte en god søknad om mer spilletid fremover.

Christian Tello (6):

Vesentlig mer anonym enn Cuenca, men scorer på typisk goalgettervis etter 73 minutter. Brenner en feit sjanse da Messi setter han opp i det 78.minutt. Forsøker kun et par ganger å bruke farten sin, uten suksess. Forøvrig på det jevne.

Cesc Fàbregas (6):

Setter opp Tello på ungguttens scoring. Mye involert og bidrar til å skape et tidvis massivt press mot slutten. Brenner en sjanse med hodet på overtid som muligens burde gitt utlikning. ***

Hva synes du om vurderingene? Sparte vi for mange spillere og var dette «game over» i kampen om seriegullet?

Kommentarer

BLAUGRANA.NO modererer kommentarene, men alt innhold er kommentarforfatterens ansvar. Vi oppfordrer til å rapportere upassende kommentarer til oss (via linken i hver kommentar) slik at vi blir gjort oppmerksomme så raskt som mulig.

Ardiano
Søn 12. feb, 2012 kl. 12:21
Håkon
Søn 12. feb, 2012 kl. 12:27

Da var det bare å gratulere Madrid med serie gull :(

Jørgen
Søn 12. feb, 2012 kl. 12:58

Blir sjokkert over holdningen deres. Hærlig supportere!!

Marenius
Søn 12. feb, 2012 kl. 13:17

Helt enig med Jørgen! Blir for dumt å miste troa nå. Det ser kanskje umulig ut,men for en ekte supporter så er det aldri umulig før det virkelig er umulig! 16 kamper igjen? Real Madrid kan tape de også,det har vi bevist!

Visa el Barça <3

Willem
Søn 12. feb, 2012 kl. 13:42

Uavhengig av at vi sansynligvis spilte bort seriegullet i går , så fikk vi en del interessante svar. For det første så er Mascherano den beste stopperen vi har, vi var ekstremt mye sikrere med han bak i 2. omgang enn med Puyol (som jeg syns burde fått en like dårlig karakter som Pique)og Pique. Han har mer fart, vinner like mange hodedueller og psoisjonerer seg mye bedre.

Likevel viste Masch seg fra sin dårligste side i 1. omgang. Han kan ikke bli ansett som noen god erstatter for Busq, han er bare ingen midtbanspiller mer. Jeg tror at med en Busq på banen så ville kampen sett veldig annerledes ut, vi hadde styrt midtbanen istedenfor å bli overkjørt der. Vi må jo vurdere om Keita er god nok til å erstatte Busq, eller om vi trenger noe nytt der til sommeren.

Thiago viser at han kan ta tak i laget (for meg så var det han som tok tak i 2. omgang), og styre spillet. Likevel kan han ikke ta så mye tak at han klarte å styre en midtbane med en stopper og en uerfaren spiller fra B-laget. Han viser også igjen at han kan bli brukt som anker i 2.omgang.

Pedro er langt unna noen toppform, og er i fare for å bli passert av «lignende spillertyper» som Cuenca og Tello, som spilte godt.

Til tross for at Messi ikke skårer, så er han igjen vår viktigste spiller, men han har blitt enda mer en opplegger enn noensinne.

Alexis viser at han er en livsfarlig målskårer, og at han kan fulle rommet etter Villa.

Johannes
Søn 12. feb, 2012 kl. 13:43

Jørgen:

Så du mener at «skikkelige supportere» skal hylle spillerne sine uansett hva de foretar seg, uansett hvor dårlig de spiller? Det som kjennetegner gode supportere er at de engasjerer seg, og setter krav til lagets prestasjoner og oppførsel på og av banen. Jeg skjønner virkelig ikke hva du klager på…

Nico
Søn 12. feb, 2012 kl. 14:09

johannes@

er enig med Jørgen her.

vi må ikke være sån når man er supporter.. vi har forsatt sjangs på mange andre titler CL. CdR, super copa, og de som vinner CL/EL skal møtes og vinne en til pokal altså vis vi vinner CL da. serie gull.. vi har vært så dårlig i borte bane hva kan vi gjør med det? vi er bare supporter vi kan ikke satse på barca vinner over et lag lett.

Nico
Søn 12. feb, 2012 kl. 14:20

feil karater til valdes denne ganga….

Jørgen
Søn 12. feb, 2012 kl. 14:45

Jeg som real supporter har jo veldig tro på seriegull. Men Barça har jo en SJANSE hvis de vinner på hjemme har de 3/10 og jeg tror real kommer til og gå til 1 tap og 1 uavgjort hvis Barça vinner da har de 7/10 og det er jo en mulighet at real taper 2 og 1 uavgjort

Tobias
Søn 12. feb, 2012 kl. 14:56

Jørgen, og alle andre;

Leo Messi er Leo Messi, og Gerard Pique er Gerard Pique. Daniel Alves er Daniel Alves, og Xavi er Xavi.

Poenget mitt er:

Når vi har spillere som har et normalnivå som er skrekkelig høyt, da får man skrekkelig høye forventninger – naturlig nok.

Og når det er veldig langt opp til normalnivået hos flere av spillerne på laget vårt, som gjør at vi taper en viktig kamp i en viktig periode mot et lag vi sist gang slo 8-0, da må det være lov å være misfornøyd, mener jeg.

Det er mulig f.eks Real Sociedad-fans eller Mallorca-fans kan «akseptere» å tape sånne kamper mot sånne lag, men når man har vært verdenshistoriens beste fotballag de tre siste årene, da blir man utrolig skuffa over å tape HELT FORTJENT mot Osasuna.

At vi ikke vinner serien i år er utrooooolig kjipt, men det er selvsagt ikke noe jeg forventer at vi skal gjøre hvert eneste år. Ingen fotballag har vunnet serien hvert eneste år. Dette går i sykluser. Men i viktige kamper mot antatt dårligere lag… Da forventer jeg mer!

Fotballsupportere av gode fotballag blir bortskjemte! Det er bare menneskelig.

Ivar
Søn 12. feb, 2012 kl. 15:01

Når skal folk skjønne at seriegullet ikke røyk igår, men for lenge siden? Det er noe fundamentalt feil og uforklarlig med hvordan vi spiller på bortebane iår og det trengs minst en sommerferie for å rette på det. Dette har Pep skjønt for lenge siden og har rettet alt fokus mot CL. Det vil overaske meg stort om vi ikke kjører over Leverkusen til Tirsdag.

Jørgen
Søn 12. feb, 2012 kl. 15:02

Tobias:

Du har rett men sånn som ronaldo. Når han kom til real var jo forventingene skyhøye han presterte jo også ganske bra. Men nå klager de på han for at han gjør det dårlig. Men blir han noe bedre av det?

Kristoffer
Søn 12. feb, 2012 kl. 15:04

Du vet fansen er blitt litt for bortskjemt når dere har lyst å grave dere ned, og gi bort titler bare dere taper 1 kamp!! Hallo, dere har spilt 41 offisielle kamper, har vunnet VM, er i finalen i CDR, slått ut erkerivalen, ligger godt an i CL, og dere har tapt 2 av 41 kamper!!! Hallo, våkn opp! Dere kan vel ikke ærlig tro på at dere skal vinne absolutt alt dere deltar i. Se på Liverpool fansen og fans til middelmådige lag i England. De vinner ingenting, men er likevel mer glad i laget og spillerne enn Barça-fansen. Jeg synes Barça-fansen har blitt bortskjemt i det siste, og at dere bør tåle et tap eller to iløpet av en sesong. Desuten kommer Madrid til å snuble, og 3 poeng tar dere mot RM på Camp Nou, så i mine øyne er La Liga VIDÅPEN!!

Ivar
Søn 12. feb, 2012 kl. 15:46

Vidåpen du.. på tide med en reality check spør du meg.

Sanchez
Søn 12. feb, 2012 kl. 16:12
Sindre
Søn 12. feb, 2012 kl. 17:06

@Kristoffer: Hva i satan er det du snakker om? Gi bort titler bare dere taper 1 kamp? Poenget er at vi nå er 10 poeng bak en Real-lag som har vist seg å være bunnsolide i år. Det SKAL være umulig å kunne ta igjen de, og dermed så er det bare å innse at vi heller bør satse på andre turneringer! Det handler om prioriteringer og å være realistisk, det har ingenting med å være bortskjemt å gjøre… Men ærlig talt så mister jo hele innlegget ditt helt seriøsiteten når du påstår engelske supportere liker laget sitt bedre enn oss. Du skal være ganske så fjern for å påstå noe sånn helt grunnløst.

Johannes
Søn 12. feb, 2012 kl. 17:13

Jeg føler veldig mange har et veldig forenklet syn på hva det vil si å være fotballsupporter. Selvfølgelig skal man støtte laget i tykt og tynt. Selvfølgelig blir ikke spillerne bedre av at vi kritiserer dem. Men unnskyld meg: Er det noen her som har satt spørsmålstegn ved lagets ferdigheter? Er det noen her som viser mangel på respekt for spillerne eller laget? Et viktig aspekt ved det å respektere folk er at man også kritiserer dem når de ikke leverer slik de skal.

Alle som kommenterer her gjør det fordi vi elsker Barcelona, og fordi lagets prestasjoner betyr veldig mye i livene våre. Alle fotballag og spillere representerer sine fans og sine supportere, ikke seg selv. Og det er noe de aller fleste spillerne vet (til tross for at enkelte ser ut til å glemme det av og til…). Uten fansen hadde ikke jobbene deres eller prestasjonene deres betydd noen ting. Dermed har de også et ansvar for å prestere sitt beste overfor fansen og tilhengerne. Når en spiller ikke presterer så godt som han kan, skal det kritiseres.

Vi skal alle støtte laget og spillerne. Og er det egentlig noen som har kommentert her som ikke har gjort det? Selv om Xavi er min favorittspiller over alle på jord er jeg ikke redd for å påpeke det når han ikke presterer. Selv om Guardiola er mitt aller største idol og den personen i verden jeg repekterer alle mest, kan jeg si at laguttakene og spillervalgene hans til tider virker merkelige og uforståelig. Det er ikke respektløst å påpeke slikt, snarere tvert imot. O vi ikke hadde kritisert for et slikt resultat, eller generelt dårlige resultater over lengre tid, viser vi egentlig at vi ikke bryr oss, eller tar lett på dem. Er det særlig mer respektfult? Blir man en bedre supporter av å hylle spillerne uansett hva de gjør og ikke sette seg inn i hva de kan gjøre bedre?

Jeg kan si at kampen i går var sjokkerende dårlig, og at alt for mange av spillerne underpresterte, og likevel støtte laget av hele mitt hjerte. Det er det som er å være fotballsupporter…

barca fan
Søn 12. feb, 2012 kl. 17:44

cristian tello kommer til å bli stor talent i barca drakt.

John
Søn 12. feb, 2012 kl. 18:21

Elendig kamp av gutta,så jo nesten ut som de ikke ville vinne…

Ali
Søn 12. feb, 2012 kl. 20:08

Ikke bry det om han Tello fyren,han er en dett go spiller.Men det spørs om de andre er like go som han.Spillevurderingene på alle skulle vert 0,til og med Messi sin.

Anders S
Søn 12. feb, 2012 kl. 20:16

«Supporterdebatten» er bortkastet tid – man kommer aldri videre. Ingen som oppfatter seg selv som supporter vil skifte mening, ingen ville sagt: «Ok, du har gode argumenter, jeg er nok ikke supporter likevel». Glem det. Slike anklager er bare slitsomme å lese. Og i 99.9% av tilfellene uinteressante – fordi de dårlig tenkt, eller enda verre, bare en dum frase som man lirer av seg.

Det sagt: Det er på ingen måte uinteressant å lese om hvordan folk opplever det være supporter, hva man tenker om det å være suppporter, hvorfor man egentlig er tilhenger av laget osv. I denne enden er det vel også mye fin litteratur å ta av.

Anders S
Søn 12. feb, 2012 kl. 20:24

Hva med å introdusere CL-kampen snart? Det er tross alt det største som gjenstår denne sesongen, og det er viktig å vende blikket mot noe positivt i disse tider? Redaksjonen kan jo ha en terapeutisk funksjon?

Jonas
Søn 12. feb, 2012 kl. 20:34

Du har rett, vi kan beholde CL-trofee i år….tror jeg. Uansett så skal forsatt Real Madrid slå Levante.

Kenneth Fagerheim
Søn 12. feb, 2012 kl. 21:50

Fine spillervurderinger, Lars, men 2 på Piqué synes jeg er VEL strengt!

Piqué er normalt sett den som har rollen som «playmaker» fra forsvarsleddet – den som slår «risikopasningene», nettopp fordi han mestrer akkurat det, men igår synes jeg Mascherano, Thiago og Sergi er direkte elendige BÅDE ifht å gjøre seg spillbare bakfra, men også ifht å tette rommet mellom midtbanen og forsvaret når det blir trykk på Barça – der var det «autostrada» i store deler av 1.omgangen..

Jonas
Søn 12. feb, 2012 kl. 21:57

Levante leder mot Real Madrid nå! Kan begge storlagene gå på en smell!?!

Johannes
Søn 12. feb, 2012 kl. 22:03

Jonas:

Det varer nok ikke lenge…

(Obs! Jeg kom til å skrive en pessimistisk kommentar om vinnersjansene til favorittlaget mitt. Jeg er visst en håpløs fotballfan! Nå må jeg inn i korken å skamme meg! Om jeg bare hadde vært like lidenskapelig som fotballfansen i England…)

Jonas
Søn 12. feb, 2012 kl. 22:13

Hvorfor ikke? Levante vant første oppgjør 1-0. Men uansett resultat er det vanskelig å nå igjen RM.

Johannes
Søn 12. feb, 2012 kl. 22:30

Både Levante og Real Madrid var i en helt annen form i den kampen du sikter til. Nå er det uansett 1-1 og 11 mot 10, så jeg tror vi kan glemme det håpet…

Real Madrid var forresten griseheldige med dommeravgjørelsene. Men det kommer vel Mourinho til å glemme ganske fort vil jeg tippe…

Jonas
Søn 12. feb, 2012 kl. 22:35

45.min igjen, håp? Det er nok uansett vanskelig å ta 8 som 11 poeng igjen.

Kenneth Fagerheim
Søn 12. feb, 2012 kl. 22:46

Jeg kan komme med en liten «morsomhet» her:

Siden 2009/2010-sesongen og fram til skrivende stund, har Real Madrid «blitt tildelt 30(!!!!!!) straffer, mot Barcelonas 11….

Say no more…

Og i den pågående kampen skal Ramos ATTER EN GANG ha et rødt kort for en regelrett nedsparking bakfra, men får bare gult, mens Iborra som er uheldig og får stussen fra nedtaket i armen får sitt andre gule for VILJEHANDS og dermed straffe av dommeren, når Real trenger det som mest…

Er det rart man spekulerer?

Ole
Søn 12. feb, 2012 kl. 22:53

Ser like oppgitt på disse spillervurderingen nesten hver gang. Samtlige spillere kunne vært satt ned 1-2 karakterer.

Dani Alves og Puyol spiller begge en dårlig kamp. Sistnevnte kanskje en av sine dårligste. Kommentarene er for såvit greie hvor dere påpeker flere klare feil. Men likevel får de 6 og 5, som tilsier at de spilte en helt grei kamp.

Spesielt også messi, som også spiller en svak kamp får 6. Er det fordi han heter Messi?

Greit at det er supportere som setter vurderingene men ikke være supportere når dere vurderer!

Johannes
Søn 12. feb, 2012 kl. 23:47

Kennet Fagerheim:

Problemet er jo at Mourinho har hjernevasket fotballeuropa til å tro at Real Madrid er uskylige ofre for feildømming som følge av korrupssjon satt igang av Barcelona. Han er jo selv fulstendig ute av stand til å huske de gangene han selv har dommeren med seg. (Av og til lurer jeg på om han bevisst nekter å se situasjoner i reprise for å styrke sin tro på at dommerstanden er ute etter ham?) Denne holdningen har tydeligvis for lengst smittet over på spillerne som virker som de tror det er helt greit å gjøre hva som helst fordi alle uansett er imot dem. Hendelsen med Ramos i dag sier vel det meste…

Jeg lurer på om Mourinhos taktikk ved å gå berserk hver gang spillerne hans får rødt kort for nedsparking, for ikke å snakke om alle anklagene mot motspillere for å filme, betalte seg i dag. Dommeren visste at hvis han gav Ramos rødt for taklingen ville det bli ramaskrik og heksejakt i pressen, og når han ikke var hundre prosent sikker torde han ikke gi mer enn gult. Det er iallefall min teori…

Det er ganske uspiselig at Mourinho anklager Barcelona for å prøve å påvirke dommeren, når han selv har hatt nettopp det som en av sine viktigste strategier i pressen gjennom hele sin trenerkarriere…

Men det forandrer ikke det faktum at Real Madrid var klart best, og tross alt vant fullt fortjent.

Simen
Man 13. feb, 2012 kl. 00:56

Helt forkastelig å se hvordan de oppfører seg, spesielt etter Mou kom til klubben deres.. Trodde jeg hadde sett det meste fra deres side, men da jeg så den ble jeg faktisk litt overraska.. «HVORFOR!?» liksom

Hva faen tenker han på, og ikke minst med? Tragisk at Real skal vinne ligaen og bli hedret, når man ser det skitne spillet de holder på med. Fansen deres sier de kun er villbasser mot Barça, og at det de holder på med i de oppgjørene ikke er representantivt for hvordan klubben er ellers.. In my ass. Grisespillet deres ser man hele tiden, i de fleste kamper de deltar i.

Makan til usympatisk og umoralsk lag tror jeg jaggu man skal leite lenge etter.

messi10
Man 13. feb, 2012 kl. 08:11

sanchez gjorde en perfekt kamp han scoret jo tross alt 4 mål og i allefall 2 av de ble feildømt.

Thiago var med hele veien og fortjente den tittelen som banens beste spiller!

Bone
Man 13. feb, 2012 kl. 15:42
Ivar
Man 13. feb, 2012 kl. 17:04

Bone, ligaen ble avgjort i November. Nå gjelder det kun å «krige» til seg så mange poeng på bortebane at vi slipper å stå æresvakter på Camp Nou.

Jørgen
Man 13. feb, 2012 kl. 21:21

Simen:

Du tar helt feil. Real takler det har jo noe med fotball og gjøre

MEN barca filmer som et babylag blir gal!!!

Johannes
Man 13. feb, 2012 kl. 22:03

Jørgen:

Jeg tror ikke du finner et eneste sted i regelbøkene at nedsparking av motspiller er en reglementert del av fotballen…

Jørgen
Man 13. feb, 2012 kl. 22:24

Jeg sa det er NOE med fotball og gjøre men av og til blir det en treg takling andre ganger blir den fin. Men real får straffa si med kort. Men Barça kan bare filme rett foran dommeren og ikke få kort skjønner du?

Legg til din kommentar

Artikkelen er stengt for nye kommentarer.