Taktisk analyse før El Clásico

I forbindelse med møtet mot Real Madrid ønsker jeg å gi dere lesere en enkel oversikt over ulike formasjoner, taktikkerier og lignende som kan komme til å bli brukt. Pep mot José. Futbol Club Barcelona mot Real Madrid Club de Fútbol. El Clásico.

Tilnærming til kampen

Dersom du skulle tippe på Guardiola og Barças ønske fram mot kampen, ville du fått særdeles lav — om noen i det hele tatt — odds på at possession var det største ønsket. Vel, sånn bortsett fra ønsket om å vinne, da. Tiqui-taca, fint kortpasningsspill, er måten filosofens disipler skal spille på uansett formasjon, så på den siden dukker det nok ikke opp noen overraskelser. At man har hatt ballen mest i samtlige kamper man har spilt under Pep Guardiola forteller vel det meste. Her er Barça på sitt beste, når de oppnår høyt nok balltempo. Da er de ustoppelige. For å få til det kreves det flere, varierte bevegelser. Uten dette fungerer ikke den possessionorienterte fotballen, og i så tilfelle stopper det gjerne opp når man når sekstenmeteren. Getafe-kampen nylig er et godt eksempel på dette. Fra hjemlig serie kan man kanskje se på Vålerenga; de prøver å spille seg gjennom, men ofte blir det til uendelig balltrilling med for lite variasjon.

Mourinhos Real Madrid er kjent for lynkjappe og vakre kontringer. Det er der de er best. De har imidlertid andre aspekter ved spillet sitt, som det faktum at de kan score på alle mulige måter. De kan score i etablert angrep, enten det er ved hjelp av kombinasjoner, stikkere eller innlegg. De er også farlige på dødball, og da altså innleggssituasjoner generelt. Men er det ett område de er definitivt best på, så er det i kontringsfasen. I den grad Barça er ustoppelige og best i verden når det kommer til possessionbiten, er Real Madrid det samme når de kan kjøre kontringer i en hastighet man ikke har sett maken til tidligere. De er best i verden på hver sin måte med ballen.

Men det stopper ikke der. Uten ball er begge lag helt i verdenstoppen. Barça har alltid vært kjent for å vinne igjen ballen høyt på motstanders halvdel og kontra andre lag har dette ofte vært deres force. Real Madrid har gradvis, spesielt under Mourinho, blitt bedre på dette. Blant annet fikk man et bevis på hvor dyktige de er på å stå høyt i cupfinalen forrige sesong, eller ganske nylig over de to kampene i Supercopa (selv om det ikke er noe godt vurderingsgrunnlag; Barça hadde ingen optimal pretemporada). Det som imidlertid skiller disse to lagene når de står så høyt som de gjør er hvordan de bruker ballen rett etter de vinner ballen er følgende;

- Barça bruker det, primært, til å gjenoppta possession. Selvsagt, når de kan, så kjører på mål, men hovedsaklig stjeler de «bare» ballen tilbake og begynner på nytt. Kjører man for ofte kontra mister man ballen for ofte. Det fører til for mange rene midtbanedueller, og det er noe som ikke kler Barça.

- Real Madrid kjører motsatt rekkefølge. De vinner ballen, også BAM! — ballen sitter i nota. En vesentlig grunn til Real Madrid ikke gjennomsnittlig oppnår samme possessionprosent som Barça, er at de er mer rett på mål og som en følge av det mister de ballen oftere.

Hvilke formasjoner?

Et spørsmål som dukker opp er: «Hvilken formasjon skal de spille?». Tidligere gjaldt det bare Real Madrid, men nå er det også tilfelle for Barça. Grunnet Guardiolas drøm om enda mer possession og så mer angrepsfotball, har han eksperimentert en del og har gjentatte ganger stilt opp med en forsvarsrekke bestående av kun tre spillere. Det har medført noen spekulasjoner. Guardiola sa imidlertid dette for noen dager siden:

«Hvis du ikke kontrollerer kampen, er et tremannsforsvar farlig. Og du kan ikke kontrollere 90 min mot Madrid.»

Real Madrid spiller primært den populære formasjonen 4-2-3-1. I enkeltkamper, for eksempel mot Barça og Valencia har de dog stilt opp i en 4-3-3. Det medfører større kontroll på midtbanen — Valencia og Barça er lag glad i ballinnehav og spill gjennom midten — og hovedsaklig en kamp med mål om å nekte rom, og å kontre på motstanderen.

Barça; 4-3-3, 3-5-2?

Guardiolas utsagn tatt i betraktning, får vi ikke se noen 3-4-3 eller 3-5-2-formasjon mot Real Madrid. Eller? Nei, kanskje ikke på papiret, men det kan meget vel hende at det blir sånn i praksis.

Å tippe hvilke spillere som starter El Clásico for Barças del er umulig. Allikevel, disse variantene kan bli aktuelle.

Valdés; Alves, Piqué, Puyol, Abidal; Xavi, Busquets, Iniesta; Cesc, Messi, Alexis/Villa.

Denne formasjonen er i mine øyne den mest sannsynlige. Linken Cesc-Messi har vist seg å være livsfarlig for motstanderne denne sesongen, og av den grunn ser det sannsynlig ut med den tidligere Arsenal-spilleren fra start. Det man kanskje stusser over er mangelen på en skikkelig breddeholder på høyresiden. Uavhengig av hvem som starter på venstresiden, enten det er Alexis, Villa eller en annen, så vet vi at disse spillerne til vanlig er et vendepunkt i etablert spill. Med både Fàbregas og Messi fra start, har man en såkalt «smal høyreside». Den spilleren som holder mest bredde på høyresiden her blir Dani Alves.

Fordelen vil være at man overbefolker midten, som i en 3-5-2/3-4-3-formasjon, samtidig som man ikke selger seg unødvendig bakover. Abidal trekker som vanlig inn, som en slags midtstopper. Busquets ligger også, som regel, dypt i sin vante midtbanerolle.

En annen mulighet at Cesc ikke starter i det hele tatt, og at man kjører Alexis-Messi-Villa på topp. Eventuelt Pedro. Noen har foreslått å spille med Mascherano i stedet for Puyol, men folkens; Puyi starter vel El Clásico? Du skal ikke utelukke — uansett hvor uenige culés ville vært i en slik avgjørelse — at kanskje også Keita blir å finne på banen. Men det vil tiden vise.

Real Madrid; 4-2-3-1, 4-3-3?

Et spørsmålstegn for Real Madrid er om de skal 1) spille som vanlig eller 2) ofre den offensive midtbanespilleren, og slenge inn en tredje midtbanespiller i en trio på midten.

Med 4-2-3-1:

Casillas; Lass, Pepe, Ramos, Marcelo; Xabi, Khedira; di María, Özil/Kaká, Cristiano; Benzema/Higuaín.

Carvalho har vært skadeplaget denne sesongen, og det har ført til at Sergio Ramos har spilt mer eller mindre fast midtstopper. Lass Diarra har blitt å finne på høyrebacken, der han har prestert veldig solid og fra å være relativt uønsket har han blitt til en av de mest brukte spillerne til Mourinho. Pepe har prestert som alltid, Marcelo har vært glimrende. Xabi Alonso og Khedira har for det meste dannet duoen på midten, mens Özil, di María og Cristiano har vært den vandrende trioen bak Benzema eller Higuaín. Kaká har også vist tidvis form med noe som kunne minne om storhetstiden, men han sliter også mye med skader.

4-2-3-1-formasjonen til Real Madrid gir oss en slags totalfotballfølelse, nesten som vi ser med Peps Barcelona. På en annen måte, klart — Real Madrid veldig direkte — men man ser konturene av det samme. Kvalitetsspillere som vandrer, og bytter på å overbefolke mellomrommet, kombinere på kant og å starte i bakrom. Med 4-2-3-1-formasjonen har Real Madrid størst sjanse til å styre kampen, da de har flere offensivt anlagte spillere på banen samtidig. Ser man på denne varianten, kontra 4-3-3, så er de ikke skikkelig ulike, men 4-3-3 er trolig tryggere mot Barça. Spesielt defensivt. Skulle Real Madrid velge 4-3-3, noe de gjorde i fjor mot katalanerne, og også borte mot Valencia denne sesongen, er det sannsynlig at disse spillerne blir å se på banen:

Casillas; Coentrão/Arbeloa, Pepe, Sergio Ramos, Marcelo; Lass, Xabi, Khedira; di María, Benzema/Higuaín, Cristiano

Lass’ duellstyrke, fart og ballvinneregenskaper er essensielt om de skal benytte seg av 4-3-3. Pepe ble brukt der i fjor, men med en Carvalho uten matchtrening ser det lite sannsynlig ut. En Nuri Sahin i form ville også vært naturlig, men han har ikke spilt regelmessig denne sesongen. Sahin fra start i El Clásico slik ståa er akkurat nå; sjansespill. Det kan skje, selv om jeg ser det på lite sannsynlig. Kanskje også Coentrão blir å finne på midtbanen, med Lass på backen? Mulighetene er mange.

4-3-3 gir Real Madrid en større defensiv trygghet. Spesielt den fordelen at de også får overbefolket sitt eget mellomrom, der nær sagt samtlige av Barcelonas offensive spillere foretrekker å opptre. Tre hardtarbeidende midtbanespillere kan gi fordelen de trenger for å utkjempe de tekniske på motstanderens midtbane, samtidig som det gir flere muligheter for oftere å spille mann-mann i perioder. Se ikke bort ifra at for eksempel Lass Diarra legger seg en periode på Xavi.

Taktiske vurderinger?

Man kunne skrevet bok om hvor mange og hvilke taktiske vurderinger geniene Pep og José kan finne på å gjøre til denne kampen. Derfor dropper jeg å gjøre denne fra før av lange teksten veldig mye lenger, og gir dere to eksempler på taktiske vurderinger som kan forekomme.

Dersom Real Madrid ønsker å ta Barça skikkelig på senga, og gå ut for å prøve å dominere, er nøkkelen høyt press. For å lykkes med dét er en av de viktigste tingene å gjøre å ta ut Sergio Busquets. I utspillingsfasen pleier han å spille en stor rolle. Enten ved å trekke ned som en tredje midtstopper, slik at de opprinnelig midtstopperene trekker bredt, og backene høyere i banen. Enda viktigere er hans evne til å posisjonere seg på en måte som gjør det enklere for de andre å spille seg ut av trengte situasjoner.

Skal Madrid spille 4-2-3-1, blir det trolig Özil som legger seg i ryggen på spilleren Vicente del Bosque med flere beundrer så mye. Blir det 4-3-3, er det mulig at en av indreløperne, Lass, Khedira eller hvem det gjelder, beveger seg opp og støter i Busquets. Eventuelt, etter det intense presset, så trekker de seg litt tilbake, mannsmarkerer Xavi og Iniesta, Benzema/Higuaín legger seg på Busquets, lar midtstopperene gå fritt og lokker dem fram. Om de gjør dette er de avhengige av å markere skikkelig. Hvis ikke har Barça skapt seg et overtall og spilt seg ut av det høye presset.

For Barça blir det først og fremst viktig å komme seg løs fra dette presset. Det vil si, de må klare å få til det Real Madrid må nekte dem i å gjøre. De kan ikke bli sjokkert over et høyt press fra Madrid, og de må være på tå hev dersom de skal kunne klare å spille seg ut av det høye presset. Spesielt Busquets pluss forsvarsspillerne. Lange baller i hvert fall ikke resepten, selv om Alexis virker å være helt sjef i luftrommet. Som en nødløsning, ja, da kan man slå en crosser på den fysisk sterke chileneren, men du får nok ikke se Barça benytte seg av denne varianten for ofte. Så, pri en, vil være at man ikke slurver i pasningsspillet.

Uavhengig av om Cesc spiller eller ikke, må du ikke bli overrasket over følgende trekk fra Barça: Messi beveger seg ut mot høyre, for å komme seg unna spesielt Pepe, som både er kjempegod og hardtspillende. Selv om argentineren for det meste opererer i mellomrommet, har han også evnen til å dirigere fra høyresiden av banen. En-mot-en med Marcelo lukter ikke akkurat Marcelo-seier — uten å rakke ned på den brilliante brasilianeren. Samtidig blir Alves’ løp oppover langs høyresiden helt essensielle skal katalanerne ta med seg noe fra Santiago Bernabéu.

Noen nøkkelpunkter

- Barças høyreside mot Real Madrids venstreside. Spesielt Marcelo har evnen til å skape ubalanse i ethvert forsvar med sin utrolige teknikk og evne til å dra seg forbi motspillere. I tillegg har Cristiano Ronaldo sammen med Marcelo et utmerket samarbeid. Tatt i betraktning at Real Madrid er aller farligst på kontringer, er det kanskje enkelte som stusser over om Dani Alves skal ta turen oppover langs høyresiden i kjent stil. Svaret på det er delvis ja. Nei, han kan ikke fly oppover i kamikaze-tilstand, men man skal ikke bekymre seg for mye for rommet han etterlater seg. Det er der særlig rollen til Busquets og Abidal har sin store fordel. Busquets er ekstrem på å stoppe kontringer, og ligger mest sannsynlig og soper opp rommet bak Alves, hvis han kjører på framover. I tillegg har Abidals funksjon som en taktisk venstreback, der han holder igjen, nesten som en tredje midtstopper, mye å si her. Da sideforskyver man i kjent stil, med Piqué som en høyre midtstopper slash høyreback.

- Dødballer og kontringer. Når motstanderene til Real Madrid har hatt cornere, eller andre dødballer, og de ikke har vært presise nok, har det ofte sagt pang i deres eget mål kort tid etter. De er spesialister på å forsvare seg i egen boks, først og fremst, og når de får ballen unna er de helt rå på å komme etter med mange og overrumpler de som ligger igjen og skal sveipe opp ballene som blir klarert. Fordelen for Barça her, er at de sjeldent slår ballen inn i boksen på dødballer. I stedet liker de å sette i gang kort, for å begynne på nytt, spille rundt for så å forsøke seg på å penetrere gjennom forsvaret til motstanderne.

* * *

Dette ble en veldig lang tekst, men jeg håper dere dro/drar nytte av den. Jeg forsøkte å skrive så enkelt som mulig, ikke noe avansert, slik at også dere yngste forstår noe av den. Gi meg gjerne tilbakemeldinger i kommentarfeltet.

Kos dere med kampen på lørdag, for det er en kamp mellom to av tidenes beste fotballag. Nyt den, selv om nervene er i helspenn.

¡Visca el Barça!

Kommentarer

BLAUGRANA.NO modererer kommentarene, men alt innhold er kommentarforfatterens ansvar. Vi oppfordrer til å rapportere upassende kommentarer til oss (via linken i hver kommentar) slik at vi blir gjort oppmerksomme så raskt som mulig.

Stian
Ons 7. des, 2011 kl. 11:46

Veldig god artikkel Viljar :)

Blir spennende. Har ikke tid til at Barcelona skal vinne enda en gang!Som sagt, er dritt lei Barça ;)

Hala Madrid!

Kristian
Ons 7. des, 2011 kl. 11:57

«Busquets er ekstrem på å stoppe kontringer [...]»

Busquets har jo også akselerasjonen til en skilpadde. Han blir fraløpt av både Marcello og Christiano. Om Real kommer i en tre mot tre situasjon etter at Alves har vært høyt oppe, blir det farlig. Jeg er sikkert ikke den eneste som blir småredd selv om det bare er rayo vallecano som kommer på kontring når det kun er Busquets, Puyol og Abidal bakerst. De rydder som regel opp i det meste, men vi har jo sett, særlig tidligere i høst, at det fort blir ubalanse med få i forsvar.

Og om ikke det var nok, så må Busquets legge av seg den nonchalante holdningen han hadde i kampene mot Madrid i april i fjor. Forferdelig å se han gjøre flere balltap- enn gjenvinninger.

Andreas Fivelsdal
Ons 7. des, 2011 kl. 12:26

Utrolig god artikkel. Liker å lese sånne! Fortsett med det gode arbeidet :)

Lars J
Ons 7. des, 2011 kl. 12:27

Busquets trenger ikke være lynrask for å stoppe kontringer. Han har et eminent fotballhode, har gode taklingsferdigheter stående og ikke minst plasserer han seg stort sett alltid perfekt.

Kenneth Fagerheim
Ons 7. des, 2011 kl. 12:57

Det beste jeg har lest her inne, Viljar – utolig godt skrevet!

alen patros
Ons 7. des, 2011 kl. 12:59

håper guardiola bruker mascherano …. han har vært denne beste spilleren i forsvare…. han gir alt uansett hvem han møter!!!

Nicolay
Ons 7. des, 2011 kl. 13:03

sergio stopper ikke kontringer med fraten, men med sin enorme forståelse for spillet og evnen til å se neste motstanderens trekk.

Adren
Ons 7. des, 2011 kl. 13:10

Slutt med det taktikk greie, fordi barcas spillere begynner å simulere for å få motstanderen utvist når de må vinne en kamp, Vi alle vet det. Busquets og alves er den viktigste spillere i El-clasico, som det ble sagt, fordi de er gode til å simulere. Jeg håper barca spiller sin tik-tak isteden for å simulere, det er bra for dem, og for alle.

Norberg
Ons 7. des, 2011 kl. 13:11

Godt skrevet!

Og lagopstillingen hadde jeg vært helt enig i, for en stund siden. Men jo mer jeg tenker på en 3-5-2 løsning, desto høyere blir ønsket på at vi får se det. Barcelona vinner jo 9/10 balltap motstanderens banehalvdel, mot RM litt lavere.

For å få det opp igjen, så mener jeg at det bør satset på en 3-5-2 formasjon. Den ekstra midtbane spilleren vil øke mulighetene fremover, og samtidig nekte midtbanen til RM å spille seg til kontringer.

Hvis de da velger å slå lang, så har vi ( min mest ønskede 3 bak) Alves, Pique og Abidal. 2 av disse slår ronaldo i en løpsduel, og den 3 knuser han i lufta.

Hvis du som leser dette er for redd for overtaket RM vil få, glem det. RM er relativt avhengi av at de får spillt ut fra midten ( Xabi Alonso), stopp han og vi har stoppet hele angrepet!

Ambisiøst, men kanskje den beste løsningen.

ardiano
Ons 7. des, 2011 kl. 13:31

Kan noen si meg hvilken kanaler de viser barcelona mot real?

petter
Ons 7. des, 2011 kl. 13:35

busquets har ikke vist seg så sterk som tidligere etter min mening, men han er framdeles det beste alternativet på pivote..ikke minst på grunn av egenskapene offensivt.

mascherano har vært den beste midtstopperen hele høsten så for meg er det en liten skandale hvis han ikke starter på lørdag. fabregas bør starte helt klart på bekostning av villa. han har et fremragende samspill med messi, og de andre forøvrig. gi ham litt kamptrening nå så blir han kjappere i ræva og teknikken også:) visca barca, lykke til på lørdag!

Henrik Ø
Ons 7. des, 2011 kl. 13:55

Hvis vi spiller 433 har jeg stor tro på minst uavgjort. Jeg registrerer ekstrem optimisme i Madrid om dagen selv om statistikken er nedslående:

Real Madrid har ikke slått Barça over 90 minutter på de siste 11 forsøkene – hvor de siste 7 er med Mourinho ved roret. Målforskjell på alle 11 er 25-8. Målforskjell på de siste 7 er 14-6.

RM er i flytsonen om dagen, men vi er ikke helt ute av det vi heller.

Indir Henden
Ons 7. des, 2011 kl. 14:11

Fornuftig skrevet! Bare å glede seg til kampen! Hilsen Real fan!

Aksel
Ons 7. des, 2011 kl. 14:24

Fantastisk artikkel :) Ble sykt gira til lørdagen når jeg leste den.

Imran Iseni
Ons 7. des, 2011 kl. 15:36

Barcelona burde spille:

Valdes

Dani Alves Puyol Pique Abidal

Busquets

Xavi Iniesta

Pedro Sanchez

Messi

Simen
Ons 7. des, 2011 kl. 16:09

Herlig artikkel! Elsker det!

Grugleder meg til Laurdag nå ja.. Gruer meg mest om jeg skal være helt ærlig.. Det blir noen grusomme 90 minutter er jeg redd.. Ikke fordi Barça vil være ræva, men fordi det blir så ufattelig spennende!

Ivar
Ons 7. des, 2011 kl. 16:09

Tviler på Pedro starter fremfor Cesc.

Haakon
Ons 7. des, 2011 kl. 16:15

Helt enig med Aksel.

Stian@

Er glad at du klarte å ikke gjøre som Adren/Edward, men heller skrive at du liker RM istedenfor å rakke ned på Barça.

Raptus
Ons 7. des, 2011 kl. 16:42

Veldi bra artikkel.

Blir utruli spennande.

Håper Baca trekker det lengste strået

saydul
Ons 7. des, 2011 kl. 16:45

————Valdes———-

Alves–Puyol–Pique–Abidal

————S.Busquets——

——Xavi————-Iniesta

Sanchez—-L.Messi—D.Villa!

vis de har lyst til å vinne kan de det..!!

Visca El Barça! <33333

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 16:55

Jeg tror det blir 2-2 Messi og Villa scorer. Benzema og Khedira.

New Content
Ons 7. des, 2011 kl. 17:09

Veldig fin artikkel, Viljar! Du tar tak i mange viktige faktorer.

Eneste jeg stusset litt er at du skriver at Lass har gått fra å være uønsket til å nærmest spiller fast. Nå jobber ikke jeg i Real Madrid, men José Mourinho har flere ganger sagt at det var Lassana Diarra selv som ville bort på grunn av manglende spilletid, ikke at Mourinho ikke ville han han. Han har vært en svært viktig spiller for oss i år, og er en spiller som gir oss flere taktiske muligheter.

:-)

TheMan
Ons 7. des, 2011 kl. 17:20

Gleder meg så vanvittig mye, dette har potensialet til å bli en fantastisk kamp. Som Real Madrid supporter håper jeg selvfølgelig på seier, men det nytter ikke å spekulere i resultater. Det er el clasico, hvor verdens to definitivt beste lag møtes, og i så måte kan alt skje. Hala Madrid, og lykke til katalanere – Dere kommer til å trenge det :):p

Viljar Siljan
Ons 7. des, 2011 kl. 17:31

Ja, atså, med uønsket mener jeg at han ikke fikk spilletid og var på vei bort.

Du har helt rett :-)

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 17:42

Bra tekst Viljar. Jeg har et spørsmål. Hvorfor heter det ikke Tiki Taka.

Viljar Siljan
Ons 7. des, 2011 kl. 17:51

Ali: Det spørs hvordan du vil skrive det. Tiki-taka er den norske og engelske varianten, tiqui-taca den spanske.

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 17:53

Men har Barcelona endret taktiken sin?

Håkon
Ons 7. des, 2011 kl. 17:57

laget vu burde still med:

——————Valdes————————

Montoya—-Fontas———-Bartra——–Abidal

—————–J.dos santos————–

——-Thiago——————Sergi Roberto———-

—-Cuenca———Messi—————Rafinha

;D dette er det sterkeste laget i mine øyne

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 17:59

Viljar. Har Barça endret taktiken? Og hvorfor har Barça blidd helt anneleledes?

Henrik
Ons 7. des, 2011 kl. 18:17

Blir en utrolig spennende kamp. MEN på bakgrunn av at

vi ligger 3poeng bak SAMT en kamp mere spilt en Real,

blir det nokk en 4-3-3 formasjon.

Real kommer til å åpne hardt, for å få det ene målet de håper på, så kommer de til å ligge å ruge på ledelsen å satse på overganger slik Jose liker.

Hadde vært artig å se en 3-5-2 formasjon, men tror ikke

dette er kampen for det. Rent taktisk sett burde Pep stille med 4-3-3 fra start å ta det videre derfra.

Hvis vi får en 3-5-2 blir den nokk slik:

——————Valdes——————————

——-Puyol/Alves——Pique——–Abidal———–

—————–Busquets/Mascherano——————

—-Alves/Sanchez—Xavi—–Fabregas——-Iniesta—

—————Messi——Villa/Pedro—————–

Tight kamp der vi til slutt vinner 2-1

Gleder meg som en unge på julaften:)

Viljar Siljan
Ons 7. des, 2011 kl. 18:23

Ali: Nei, hva tenker du på? Skjønner deg ikke helt, men prøv å forklare :)

Anders S
Ons 7. des, 2011 kl. 19:37

Nesten riktig Saydul, her er laget Pep kommer til å starte med:

———–Valdes———-

Alves–Masch–Pique–Abidal

————S.Busquets——

——Xavi————-Iniesta

Sanchez—-L.Messi—D.Villa

-El clasico eller ei, Masch får startplass fordi han har vært bedre enn Puyol.

-Sanchez er garantert med, ettersom han er i glimrende form.

- Villa starter fordi: 1. Han har ikke spilt så ræva som folk vil ha det til. 2. Han er på vei opp. 3. Pep synes han er en fin spiller. 3. Han har mye rutine. 4. Han spiller godt i store kamper, og har prestert bra mot Real tidligere. 5. Mot Rayo – før hvilen – var det Messi, Sanchez og Villa på topp, alle scoret. 6. Mer intuitivt, og kanskje viktigst, Pep tenker nytt, allikevel vet han hva 4-3-3 med Villa i en selvskreven rolle har gjort tidligere, og hva er annerledes? Puyol og Pedro ut, Masch og Sanchez inn, hvis et slikt lag har dagen, så står vi ikke noe tilbake for de ypperste prestasjonene i 2010/2011 sesongen.

Fabregas er i form og fungerer fint med Messi, men her blir det bare et innhopp, tidlig eller sent.

Ivar
Ons 7. des, 2011 kl. 19:44

Anders S, spilte Villa godt mot Milan? Var han god i Supercopa bortsett fra kremmerhuset? Tenker Cesc starter jeg.

Lars J
Ons 7. des, 2011 kl. 20:11

Litt uenig Anders S:

Tror vi spiller mer skeivt enn det du setter opp laget ditt og at Alves får breddeansvaret på høyre, mens Cesc ligger sentralt i banen som en link med Messi. Noe defensivt svar på høyresiden får nok Cesc.

——— VV ———-

Alves – Masch – Pique – Abidal

———-Busi———–

—–Xavi——Iniesta—–

——Cesc—————

———-Messi—–Alexis

Det er mitt bud, men er vel ikke umulig det kommer noe «sjokkerende» fra Pep.

Keita fra start, kanskje Puyol, hvem vet. Overraskelser har pleid å være en del av laguttaket til Pep denne sesongen, får håpe vi slipper det nå som vi har alle klare.

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 20:18

Viljar. Jeg mener,hvorfor har Barcelona blid så aneledes enn i fjor? Barça ligger jo på andre plass nå. Og Messi han sentrer ikke så mye.

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 20:21

Hva med denne.

———————— Valdes—————————-

————-Alves——Pique——Puyol——–Abidal—-

—Xavi—-Busquets—-Iniesta—–

Alexis—–Messi——-Villa

Ivar
Ons 7. des, 2011 kl. 20:23

Hvis jeg ser Keita uten jakke i spillertunellen tar jeg kvelden ass.

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 20:26

Jeg må bare se kampen. Den er veldig viktig. Ivar. Xavi er så klart bedre enn Keita

ardiano
Ons 7. des, 2011 kl. 20:27

Er det ingen som vil svare meg på hvilken kanaler de viser barcelona mot real madrid? :/

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 20:28

Adriano. Den går så klart på canal plus

Ivar
Ons 7. des, 2011 kl. 20:29

Ali, du har helt rett i at Messi ikke sentrer like mye som i fjor. Det er fordi han er besatt av å vinne Pichichi titlen iår, noe han ikke gjorde i fjor. Men hvorfor vi ligger på 2. plass hele 6 poeng bak madrid er et godt spørsmål. Vi har alle våre teorier, men det finnes nok ikke et «riktig» svar på dette.

Anders S
Ons 7. des, 2011 kl. 21:03

Lars J

Jeg liker laget ditt, og jeg tror jeg er litt «biased» her; av en eller annen grunn har jeg fått det for meg at Villa starter. Uansett! Argumentasjonen min er derfor mer Intuitiv enn argumentativ, hvis det gir mening. Jeg har i stor grad bestemt meg på forhånd, men det betyr selvsagt ikke at alt jeg sier er galt.

Ivar

Jeg skrev: «Han spiller godt i store kamper, og har prestert bra mot Real tidligere».

Jeg skal renskrive for deg med en «mykere» generalisering: «Han spiller OFTE godt i store kamper, og har prestert bra mot Real tidligere»

Bare for å understreke: Ettersom spillere varierer i prestasjonene(jeg har til gode å se en som spiller like godt hele tiden), så anser jeg det som selvsagt at Villa har spilt dårlige kamper. Men jeg våger den påstand at Villa OFTE har prestert godt i store kamper.

Var han svak mot Milan? Ja. Var han svak mot Real? Ja, men det var det flere som var – og Villa, han hadde et kremmehus han! Så: Det det står på er forholdet formkurve/store kamper. Bør Villa spille denne kampen hvis formen hans er så svak at det er lite sannsynlig at han markerer seg selv om det er en stor kamp? Nei. Men formkurven hans er i mine øyne stigene.

Videre:

«Ali, du har helt rett i at Messi ikke sentrer like mye som i fjor. Det er fordi han er besatt av å vinne Pichichi titlen iår, noe han ikke gjorde i fjor..».

Det er godt mulig Messi sentrer mindre, noe jeg for øvrig ikke har problemer med. Hvis dette er riktig, så skyldes det ifølge deg at han er «besatt» av å vinne Pichichi-tittelen. Ettersom det er gjettelek å motivforklare Messi bør du kanskje unngå «besatt», så god innsikt i psyken til Messi har du neppe.

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 21:43

Har dere spilt Fifa 12? Har dere spilt Fifa 11? Barcelona har ikke samme taktik som det er på Fifa 12 enn på Fifa 11. Så det betyr at Barça har endret taktiken sin. Og det har vært lit små prat at Guardiola vil bort,hvordan lag vil han til?

Ivar
Ons 7. des, 2011 kl. 21:45

Nei jeg er ingen psykolog, det har du rett i. Men man trenger heller ikke være det for å se at Messi er besatt, eller ganske opptatt av om du vil, av Pichichi. Man ser det spesielt etter madrid har spilt kamp først og ronaldo har puttet, da er det skremmende hvor tydelig det kommer fram. Det er vel ikke så unaturlig at verdens beste spiller gjerne vil vinne et «eget» trofeè, pokal eller hva nå enn som blir delt ut. Men at det går utover medspillere som står på blank kasse og venter på ballen er det liten tvil om.

peyman
Ons 7. des, 2011 kl. 21:46

Bra artikkel :) Jeg har troen på laget mitt. I el clasico spiller det ingen rolle hvordan man har spilt før. Guttene våre vil spiller helhjertet og vinne på lørdag, vent og se :)

TT
Ons 7. des, 2011 kl. 21:48

Det er for mye ruleringer, rett og slett. Også prøver Pep ut nye «ting». Slik koster poeng for å si det slik. 3-4-3 mot Valencia 1.omgang ble vi totalt avkledd, så 4-3-3 i 2.omgang hadde vi full kontroll.

Tror det er best å starte med Villa. Han skårer ganske ofte mot Madrid:)

Ivar
Ons 7. des, 2011 kl. 21:49

Ali, har spilt både Fifa 11 og 12. Eneste forskjellen jeg kan se er nye spillere. Hva mener du med ny taktikk? Uansett så tror jeg ikke vi skal blande virkeligheten med et tv spill.

Ali
Ons 7. des, 2011 kl. 21:58

Ivar du har rett. Jeg spiller for mye tv spill. Men det ser ut som om de hat byttet taktikk. Men vi skal ikke bry oss om det,det får Guardiola bestemme. Men hvor vil Guardiola egentlig til?

Thy
Ons 7. des, 2011 kl. 22:19

Ivar,

Når Messi selv har sagt at han blåser i Pichini-pokalen, så lenge laget vinner – så må man bare tro på ham!

Når laget leder med 3-0 eller noe sånt, så vil Messi selvfølgelig prøve å score selv. Det er hans jobb! Ikke prøv å legge skylden for 2.plassen i La Liga på Messi!! Ingen tre vokser inn i himmelen, og ingen lag vinner hele tiden.

Ivar
Ons 7. des, 2011 kl. 22:53

Thy, hvordan presterer du å tolke det jeg skriver dit hen at Messi er skyld i den unormale tabellplasseringa? Alt jeg sier er at Messis egoisme går utover andre- spesielt Villa- sine sjanser til å score enkle mål. Den svake sesonginnledningen er jo selvfølgelig hele laget og trenern sin skyld, ikke èn person alene. Såpass skjønner du vel?

Siv Anita
Ons 7. des, 2011 kl. 23:30

Kjempe! Gleder meg til denne kampen, selv om jeg er veldig i tvil på utfallet. RMD har vært veldig gode i det siste, så jeg er skeptisk nå. Jeg har troa på Barça, selvsagt, men det forundrer meg ikke om RMD vinner..

Ivar
Tor 8. des, 2011 kl. 00:21

Siv, det er ikke madrid som er noe særlig bedre enn i fjor, de spiller den samme normale fotballen med noen små glimt av vakker fotball. Det er derimot vi som har utviklet et bortekompleks denne sesongen, vi har fortsatt til gode å levere en godkjent bortekamp iår. Det tror jeg blir utslagsgivende til Lørdag og madrid vinner nok ganske komfortabelt uten at vi blir noe slaktoffer ala madrid på denne tiden i fjor.

Lars J
Tor 8. des, 2011 kl. 07:00

At vi har kastet vekk poeng i noen kamper vi burde vunnet, er naturligvis ikke RM sin fortjeneste.

Men de helhvite har blitt vesentlig bedre i den defensive delen, og det er helt åpenbart at de har tatt store steg der. Ikke bare fremstod de slik i Supercopa, men om man ser på tallene for ballbesittelse så har de sakte men sikkert sneket seg innpå oss. Det henger sammen med at de oftere enn ifjor vinner igjen ballen kjapt og ikke minst at de spiller mer ballbesittende. RM har tatt steg, det er hevet over enhver tvil.

Ali
Tor 8. des, 2011 kl. 07:38

Det er mange kamper igjen så vi skal ikke si at Barça ikke tar

seriegull. Husker dere når Real tapte mot Levante 1-o. Og Barça vant 5-0 mot Levante. Det er mange kamper igjen,og ingen vet hva som skjer.

Thy
Tor 8. des, 2011 kl. 09:26

Ivar,

Er for så vidt enig med deg i din kritikk. Men å andre siden, når Messi scoret (det var det mange av) så var det ingen som klaget på at han burde ha sendt til en bedre plassert medspiller?

Hvis en spiller skal få lov å gjøre hva han vil innen 16-meteren, så bør det være vår mann Messi!

MoenDavid
Tor 8. des, 2011 kl. 14:08

Syns det kunne vært artig å sett puyol og macherano som midtstoppere. Ellers syns jeg Busquets defansiv midtbane, iniesta og xavi på midten, og alexis, messi og pedro på topp er kanskje det beste alternativet.

Ivar
Tor 8. des, 2011 kl. 15:32

Thy, da valgte han situasjonene med omhu. Nå er det rett inn i en klynge 8 av 10 ganger.

Ivar
Tor 8. des, 2011 kl. 15:34

Lars J, det er mulig du har rett i det, jeg følger ikke den klubben så nøye. Men da er det hvertfall ikke fordelaktig for oss at vi har tatt minst to steg tilbake siden sist.

anonym
Fre 9. des, 2011 kl. 00:07

Ali

Hvor gammel er du?

Du spør om så dumme spørsmål at jeg blir kvalm.

Hvorfor Barcelona har byttet taktikk osv, det er der nemlig ingen andre enn støtteapparatet til Barcelona som vet.

Idris Baban
Fre 9. des, 2011 kl. 00:12

Herlig skrevet Viljan! Er stolt av å ha en så god skribent som deg på Blaugrana! :D

Tord
Fre 9. des, 2011 kl. 15:46

Herlig Artikkel ! Hver ting du nevner lager bilder i hodet mitt hvor jeg ser det skje, akkurat mot madrid.

Trur det blir råtøff kamp, men tingen som nokk en gang skal avgjøre er tiki taka filosofien, trur samt det er viktig at barca klarer å stå over det første «trykket» fra madrid. Klarer de å sta i mot det å etablere eget spill, så trur jeg real er sjanseløse. Mitt tips er kanskje og kjøre sanchez på kant fra start, da får vi en kontringssterk spiller hvor vi kan lette på trykket og etablerere nytt spill, om madrid presser forsvarerne våre til det yterste !

Viljar Siljan
Fre 9. des, 2011 kl. 16:35

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Even Hamre
Fre 9. des, 2011 kl. 17:06

Vil heller ha Alexsi i start 11-ener enn villa. Men ellers en super artikkel, kjekt med litt lengre lesestoff iblandt :)

Keep up the good work!

Legg til din kommentar

Artikkelen er stengt for nye kommentarer.