Spillervurderinger, Real Madrid (b)

En maktdemonstrasjon på Santiago Bernabéu hvor Barça snur 0-1 til 3-1. Jevnt i førsteomgangen, klasseforskjell i andreomgangen – her kommer spillervurderingene fra kampen.

Víctor Valdés (5): Målvakten serverer Real Madrid på gullfat etter kun 20 sekunder når de tar ledelsen, og virker litt usikker utover i kampen. Blir heldigvis ikke satt på mange store prøver.

Dani Alves (7): Spiller overalt og gjør nytte av seg. Millimeterpresist innlegg på scoringen til Fàbregas og leverer helhjertede løp både offensivt og defensivt.

Carles Puyol (9): El Capitano tar ansvar! Stopper det aller meste som kommer, og er dominerende i midtforsvaret. Kald med ballen og ellers en praktkamp. Blant banens beste spillere.

Gerard Piqué (7): Litt svakere enn sin makker ettersom han forårsaker flere unødvendige frispark på potensielt farlige hold. Ingen store feil, og virker stort sett solid.

Éric Abidal (6) Roter det – helt unødvendig – til ved flere anledninger og er på langt nær like god som sin makker på høyresiden, noe som naturligvis trekker litt ned. Pluss for at han ordner opp i enkelte situasjoner.

Sergio Busquets (10 – BB): Speechless. For en kamp, for en spiller…Ja, dette blir langt om vi skal fortsette. Fullstendig dominerende på midtbanen og holder laget sammen når det trengs som mest. Alltid like kald og god med ballen – en trygghet å ha på banen! Fantastisk, rett og slett. Soleklart banenes beste.

Xavi Hernández (8): Usynlig til å begynne med, men hever seg betraktelig utover i kampen. Tar initiativ offensivt og leverer nok en solid kamp. Scorer et nokså heldig mål – men mål er mål!

Andrés Iniesta (9): Gir Busquets tøff konkurranse hva angår prisen som banens beste. Forserer leddd på velkjent vis, drar av mann på spektakulært vis og serverer på velkjent vis. Glitrende kamp.

Leo Messi (7): Virket litt frustrert og var nære ved å bli vist ut. Varter dog opp med sedvanlige raid, og serverer Alexis Sánchez som utlikner til 1-1. God kamp av argentineren, i motsetning til sin største konkurrent, Ronaldo, på motsatt banehalvdel.

Cesc Fàbregas (6) Scorer et flott og viktig mål, men er ikke like mye involvert som vi er vandt til å se han være. En kamp på det jevne.

Alexis Sánchez (6): Utlikner til 1-1 med et godt og velplassert skudd, men gjør ikke stort av seg utenom dette. Må bruke hurtigheten sin i langt større grad i én-mot-én-situasjoner, for det er da han er livsfarlig.

***

David Villa (4): Kommer inn for Alexis Sánchez, og gjør ingenting merkverdig.

Seydou Keita (4): Malieren har ett fint raid som er verdt å nevne, ingenting stort utenom dette.

Pedro Rodríguez (3): For liten tid til å vise seg skikkelig frem.

***

Mye godt å sette fingeren på, men også noe dårlig. Hvem mener DU fortjener prisen som banens beste?

Kommentarer

BLAUGRANA.NO modererer kommentarene, men alt innhold er kommentarforfatterens ansvar. Vi oppfordrer til å rapportere upassende kommentarer til oss (via linken i hver kommentar) slik at vi blir gjort oppmerksomme så raskt som mulig.

Petter Ove
Søn 11. des, 2011 kl. 12:09

Maurinho´s vurdering av kampen:

- Det var bare flaks. Ikke talent, ikke feil av oss. Bare flaks, sa Real Madrid-treneren.

Det er så vanvittig gøy å lese bortforklaringene til Mau hver eneste gang Real Madrid taper mot Barça.

Johannes
Søn 11. des, 2011 kl. 12:12

Ganske uenig i vurderingen av Sanchez. Han var etter min mening en av nøklene i angrepet med sin løpskapasitet og fart. Får Messi 7 skal Sanchez ha minst det samme…

Men ellers veldig enig!!

Petter Ove
Søn 11. des, 2011 kl. 12:12

Forøvrig dødt løp mellom Busquets og Puyol om BB. Klarer ikke å se at den ene var spesielt bedre enn den andre.

Lars J
Søn 11. des, 2011 kl. 12:13

Synes Pique og Abidal er like rotete begge to. Valdes kunne godt fått både 4 og 3 i min bok, han gir faktisk Benzema en tilsvarende i 2.omgang og opptrer – naturlig nok kanskje – svært lite tillitsvekkende kampen gjennom. Dårlig utboksinger osv. Men heldigvis blir ikke generaltabben avgjørende.

Når det er sagt hyller jeg at du gir Sergio B 10ern. For de som tviler på at det er riktig, så kan man bare se kampen om igjen. Iniesta var bedre enn #16 i 2.omgang, men til forskjell fra Iniesta, var Sergio B vår bauta på midten hele kampen. Jeg kan bare huske en fæl tversover, forøvrig var han helt, helt konge på midten. Får de vanskeligste pasninger til å se enkle ut, ser ut som han flere sekunder god tid i hver situasjoner og spiller ekstremt smart. I tillegg bryter han ned flere kontringer for RM, og dette er sesongens prestasjon av en spiller. Lett å bli historieløs dagen derpå, men ingen over, ingen ved siden når han opptrer som igår. Om noen var i tvil om hvilken pivote som er best av Xabi A og Sergio B, så ble den diskusjonen lagt død igår.

Ali
Søn 11. des, 2011 kl. 12:20

Jeg er helt enig at Sergio Busquets var banens beste.Petter Ove,jeg er hel enig med deg,Mau sa at Barça bare hadde flaks og at de ikke spilte bra.Mau er alltid sånn,han liker bare seg selv og tror at Real Madrid er best i hele verden.Real Madrid er langt unna verdens beste,Real har ikke Fair Play engang.Pepe er langt unna Fair Play.Faktisk har ikke Barça flaks fordi Barça gjør det rette.Mau kaller Barça flaks.Det er Real som har flaks,Valdes var uheldig og sentret lit feil og Mau kaller ikke det flaks.

Mats
Søn 11. des, 2011 kl. 12:24

Godt å se at Busquets får omtalen han fortjener. For en praktkamp! Ellers er vurderingene greie, selv om du kanskje er litt vel streng med Abidal og Sanchez? Dessuten synes jeg Valdes fortjener skryt for å tørre å fortsette med kortspillet etter gigablemmen.

Runar
Søn 11. des, 2011 kl. 12:35

Istedet for å gi for eksempel Pedro en ussel 3′er på børsen på grunn av for lite vurderingsgrunnlag, så er det bedre å heller ikke gi han en karakter. Minimum 15 – eller 30 – minutter burde gi et grunnlag for å få en kampvurdering. Bare et tips. :)

Chris
Søn 11. des, 2011 kl. 12:39

Lars J. Jeg er som oftest veldig enig med deg og dine kommentarer her på Blaugrana.no. Masse bra å komme med.

Når det kommer til vurderingen av Valdes som du nevner er jeg for en sjelden gang uenig med deg. Selvfølgelig så gjør han spesielt et par svært farlige feil, som kunne ødelagt det hele for Barça(Den ene skapte jo målet til RM i første omgang der..). Pep sa etter kampen: «The best thing was that Valdes kept on passing the ball after the goal. That showed his strength and that of the team,»

Og dette hyller jeg primært Pep for, og Valdes også, og ikke minst laget selvfølgelig!

Når det gjelder Sergio Busquets Burgos, så er jeg enig i alle ord du skriver derimmot. Sagt det i noen år nå, maken til 88 modell av en midtbanegigant skal man lete lenge etter. Han er faktisk klin kokkos gal i hodet sitt, men det er en av kriteriene som man verdsetter så stort i Barça- Valgene hans, som kan gi så ekstreme konsekvenser, men det skjer så og si aldri pga han er så teknisk smart. 10 på børs, UTVILSOMT!

Mikal
Søn 11. des, 2011 kl. 12:44

helt enig i omtrent alt. syns Alexis skulle fått 7. ellers enig.

Tenk den dagen vi spiller en så bra el clasico at samtlige mann får «10″ :P ^^

Eirik
Søn 11. des, 2011 kl. 13:01

Kan ikke fatte å begripe at Puyol får 9 og Messi 7. Messi er direkte avgjørende for at kampen bikker Barcelonas vei, og vanskelighetsgraden på det Leo gjør tilsvarer høyt, mens begrensede Puyol spiller på det enkle, og er langt mindre grad en stor faktor til 3 poeng. Etter min mening var Messi topp 3 igår, på høyde med Busq.

erlendS
Søn 11. des, 2011 kl. 13:03

Enig i vurderingene med unntak av Sanchez og Puyol. Sjefen nøytraliserer Kaka, Di Maria, Ronaldo og det som måtte komme. Kanskje en av El Capitan’s beste kamper og en soleklar 10′er på børsen. Hvem av han og busq som blir BB er en smakssak, for begge var vitale for seieren. Sanchez gjorde en formidabel jobb i det defensive arbeidet ved å låse av spillerne til RM samt være en trussel offensivt. Meget imponert av chilieneren. Heller ett sted rundt 8.

Lien
Søn 11. des, 2011 kl. 13:04

Under Keita, er det ikke maliseren og ikke malieren? :p Ellers er jeg helt enig, der jeg syntes både Busi og Iniesta kunne vært BB.

LV
Søn 11. des, 2011 kl. 13:11

Kjempekamp av Barça!

Noen som vet hvor eller hvordan jeg kan se den om igjen?

Lars J
Søn 11. des, 2011 kl. 13:15

@Chris

Det er mulig det blir litt snevert å melde at Valdes burde hatt 3 eller 4 slik jeg gjorde. Men jeg forsvarer det med at han gir bort første goalen (naturligvis kan det forhindres både to og tre ganger fra å bli mål fra Di Maria får ballen, men dog), han har den nevnte til Benzema og fremstår generelt shaky resten av kampen. Har en god/heldig redning på Kaka og tar forøvrig det han skal ta. En god del fine igangsettinger også, som naturligvis både Pep, du og jeg har fått med oss – så det skal han ha all ære for. Samtlige lag utenom Barça ville hatt en keeper som slo langt resten av kampen, etter smellen etter 1 minutt.

Men kort oppsummert mener jeg hans mangel på avgjørende inngripner (ikke hans feil det, men da blir det heller ikke mange plusser), kombinert med goalen imot og at han har enda en i 2.omgang, er nok til at han kunne fått enda svakere. Det blir uansett smak og behag hvor hardt man mener en spiller bør straffes for en slik feil. Det er uansett uinteressant å diskutere Valdes sine feil, når vi har prestasjoner som Busquets og Iniesta sine igår. For ikke å snakke om kapteinen, jeg håpte og ventet meg Mascherano, men igjen viser Pep at han treffer med både taktikken og laguttaket i de store kampene.

Lars J
Søn 11. des, 2011 kl. 13:16

Den går i reprise på C+ klokken 17:45.

August w
Søn 11. des, 2011 kl. 13:19

sanches 6?? 8 eller 9 etter min mening, var blant barcelonas beste!!

uansett en strålende og underholdene kamp

viva la barca!

Anders S
Søn 11. des, 2011 kl. 13:22

Jeg sitter og irriterer meg over at jeg ikke la spesielt merke til Busquets i gårsdagens kamp. Selvfølgelig hadde jeg mine høylytte «glimrende», og det generelle inntrykket etterpå var at han var en av de bedre, men 10? Det irriterer meg virkelig. Busquets er kanskje ikke den enkleste spilleren å legge merke til – og særlig når det er el classico hvor det(i hvert fall for meg) er vanskelig å holde fokus, han er mer «matchavgjørende i det stille», han scorer ikke målene eller kommer med den siste brilliante taklingen som bakerste mann. Det sagt, jeg har til gode å overse en tier, nier eller åtter for den slags skyld. Derfor irriterer det meg at jeg ikke la spesielt merke til Busquets – jeg må trolig se kampen om igjen uten nervene.

Nå har jeg vel diskreditert meg selv allerede, men var ikke Sanchez langt bedre? Jeg synes han spilte en god kamp uavhengig av målet(som for øvrig var ekstremt bra, han er utenfor sekstenmeteren, presset av to mann, og i buret står en fremragende Casillas).

2-omgangen til Iniesta står til 10 blank, den første var derimot middelmådig, men den husker man ikke. Jeg ville gitt han 8 eller 8+.

Fabregas ble litt anonym for det overfladiske øye, jeg stusset litt over at han var såpass lite innvolvert. Men kanskje jeg ikke så godt nok. Alves sitt innlegg på 1-3 målet er for øvrig like glimrende som Fabregas’ hodestøt.

Barcelona har definitivt mer å gå på.

barca fan
Søn 11. des, 2011 kl. 13:28
Arne Garseg
Søn 11. des, 2011 kl. 13:41

uhm, plutselig ble det stille på Adren ( Edward ) her også jo…. ;) Fantastisk kamp! Barça <3

petter
Søn 11. des, 2011 kl. 13:46

iniesta var baens beste igår, ingen tvil for meg iallefall. det han gjør med ballen er utrolig..utrolig mye vanskeligere en det busquets gjør. men bevares..busquets gjør en god kamp. ville blaugrana gitt busq tilsvarende karakter med samme prestasjon mot andre lag i la liga, f.eks zaragoza? tipper han hadde nærmet seg en 7er, og da blir karaktergivingen litt useriøs etter mitt syn. abidal fortjente mer 6, han ordnet opp utallige ganger kampen gjennom. tell feilpasningene hans opp mot pique og du er inne for et sjokk

Thy
Søn 11. des, 2011 kl. 13:56

@Petter,

Zaragoza er akkurat ikke RM på S.B! Sammenlikningen er ikke rettferdig. Det Sergio gjorde igår var out-standing!

Thy
Søn 11. des, 2011 kl. 14:09

VM for klubblag. Er det noen som vet når den spilles og på hvilken kanal?

Takk!

Aleksander
Søn 11. des, 2011 kl. 14:10
Ole K
Søn 11. des, 2011 kl. 15:21

Er stort sett enig. Iniesta gjorde den beste kampen jeg har sett han på år og dag. Han var helt rå og iskald. Puyol har vært mye skada, men når han leverer en sånn kamp er det umulig å se!. Sergio var også utrolig god, men synes faktsik Iniesta utmerket seg ennå mer! Visca el Barça <3

Petter Ove
Søn 11. des, 2011 kl. 15:27

Anders S, fortvil ikke. Dette har skjedd meg mange ganger med Sergio. Forrige gang var da satt ringside og så maltrakteringen av Real Madrid i fjor på Camp Nou. Sergio var nok litt mer synlig da, men var likevel ikke den man mest merke til umiddelbart. Etter å ha sett kampen igjen, var jeg ikke i tvil om at han var soleklart banens gigant. Han hadde 102 pasninger i den kampen og 91 av de hadde riktig adresse.

Ellers helt enig med deg at Barça har mye å gå på. Tenkt hvordan det hadde sett ut hvis Barça hadde spilt opp mot maksnivået.

Unal
Søn 11. des, 2011 kl. 15:39

Fabregas fortjener 7-8, ikke 6.

Machote
Søn 11. des, 2011 kl. 16:04

Dumt å gi Sanchez en 6. Han scorer tross alt et fantastisk mål og løper og jobber som bare det. Svært bevegelig, skaper rom, forstyrrer madrid forsvaret og er med på mye av det som skjer framover. 7 er en passende karakter.

Daniel Ødegaard
Søn 11. des, 2011 kl. 16:12

Er so deili og se Puyol vere den gammle helten han har vert i de sisste 10 åra. Dette er jo en spiller som ville legge opp i sommer. Bare han kan tenke sånn og levere en sånn kamp !!

Sergio er BB med Puyol rett bak.

Simen
Søn 11. des, 2011 kl. 16:43

Jeg også, som, de fleste andre her inne, stusser over karakteren til Sanchez..

Han spilte strålende, scorer et mål, jobber i kjent stil hardt defensivt, og er meget involvert i kortpasningsspillet og kombinasjonene på midtben for å skape rom osv.

Stusser virkelig på begrunnelsen; «men gjør ikke stort av seg utenom dette.»

Men bortsett fra det, meget enig, ellers så synes jeg Puyi var HEEELT ENESTÅENDE! Sett han opp på 10′ern! Jeg sa før kampen «Synes kanskje de burde latt Masch spille isteden, han har vært sterk i det siste!» Vel vel, mektig imponert over løven vår!

Frode Haugen
Søn 11. des, 2011 kl. 16:44
sivert
Søn 11. des, 2011 kl. 18:09

E synes det var Fabregas, som var banens beste ! men det var min mening.

saydul
Søn 11. des, 2011 kl. 20:08

valdes fortjener en 7, 1 tabbe ødla ikke for åss.

hadde par gode reddninger også kaka, ronaldo, di maria

han redda de sine sjangser. :P

Anonym Real Madrid Fan
Søn 11. des, 2011 kl. 20:39

Bare å gratulere Barça-fans med seieren! Syns det i grunn var en jevn kamp mtp på hvor dominerende dere har vært i de siste årene, til tross for at resultatet i går ikke seier det samme. Veldig vanskelig å akseptere det faktum at vi er verdens nest beste lag i dag, spesielt når en tenker på at i hvilken som helst annen tid i fotballhistorien, så hadde vi vært det beste. Må rett og slett bare beundre det Barcelona gjør om dagen og har gjort de siste 3-4 årene. Folk trekker alltid frem Messi, men for meg var Iniesta noe helt spesielt i går. Uvirkelig at en spiller kan ha såpass ballkontroll!

Kenneth Fagerheim
Søn 11. des, 2011 kl. 21:54

Generelt sett enig i spillervurderingene, men jeg synes 7 er litt strengt på Messi.

Han involverer seg merkbart mindre etter 1-3, men tatt i betraktning at han blir fotefulgt i store deler av kampen, og utsatt for noen overlagte «drapsforsøk», så synes jeg at det han faktisk lykkes med, er på et så høyt nivå og så til de grader avgjørende for kampens utfall – spesielt tatt i betraktning at du gir Iniesta 9, som var blendende i 2omgangen, for all del, men han blir jo fullstendig avkledd på venstrekanten av Coentrao gjennom hele førsteomgangen.

Anyway, splitting hairs :-)

Chris
Søn 11. des, 2011 kl. 22:09

Jepp. Du avslutter innlegget ditt med enighet fra meg.

El Capitan leverer alltid i El Classico, og nok en gang ja, så leverer denne Sala med sitt lagutakk. Nok en seier til han over iskalde Mourinho. Herlig.

Hehe, ja,Andres gir oss noen lekkerbiskner av virkelig katalansk magi. Thiago selv hadde 3 ord etter kampen:

DON ANDRES INIESTA

Gleder meg allerede til kampen på torsdag.

Henning
Søn 11. des, 2011 kl. 22:57

Men, det største spørsmålet er ennå ubesvart. Hvor er Ivar? Makan til pessimist har jeg ikke sett på lenge. Vi haddo jo tapt kampen her for 3 mnd siden. Ellers greie ratinger, synes dog Sanchez kunne fått høyere.

petter
Man 12. des, 2011 kl. 00:30

har sett kampen igjen og jeg må si det er smått utrolig at dere har busq som banens beste. ærlig talt…. og dasse rundt på egen banehalvdel og slå onetouch støttepasninger er en viktig jobb for oss for å holde spillet igang internt i laget. en grunnpilar for spillet vårt, det er det vitterlig. men en 10er på børsen er maradona mot england i 86`, ikke en dassende busq høsten 2011. prøv da å få litt perspektiv. jeg og de fleste andre har uansett iniesta som banens beste. en utrolig bra prestasjon som fortjener en god 8er..som bør være høyeste karakter i denne kampen.

Simen
Man 12. des, 2011 kl. 00:38

Haha, Henning! Sitter å venter på Ivar jeg også! :-D

Han har vel gått å gjemt seg sammen med Edward tenker jeg.. Haha, pinlig, å være så selvsikker, for så å ta så feil! :-D

Ole Engen
Man 12. des, 2011 kl. 02:10

Hmmm… Kan nesten ikke huske Busquets på banen engang jeg, og sånn har jeg det stort sett alltid, uten å vite hvorfor. Synes Puyol spilte bra nok for historiebøkene, og jeg tror oppriktig at Barça hadde tapt uten han på banen. Synes som vanlig at både Keita og Abidal ikke gjør seg fortjent til en plass på førstelaget. Håper for alt i verden at Barça får tak i en spiller som f.eks. Bale, som glatt kunne ha tatt plassen til en av disse.

Ellers er jeg STOR fan av måten Alves drar på seg forsvarere ut på kanten, for så å lage plass til spissene som venter i midten. Nok en gang gav det resultater. Iniesta ville IMO ha vært en kandidat for BB sammen med Puyol. Har som sagt ikke fått med meg noe som helst av hva Sergio gjorde, for han blir veldig anonym for meg av en eller annen grunn (må/skal/vil blant annet derfor se kampen i reprise).

Vebjørn
Man 12. des, 2011 kl. 12:26

Uenig i at Sanches får en sekser. Han presterer bra med et flott mål og mange gode initiativ. Skal ha minst sju. Ellers er jeg veldig skuffet over opptredenen til Abidal og Valdés.

alex
Man 12. des, 2011 kl. 13:03

forferdelig vurdering av alexis! Etter det jeg har fått med meg har jeg sett at andre nettsteder (spanske) har gitt han en vurdering like høy eller høyere enn messi etter spillet hans mot madrid.. han gjorde jobben sin og en 6-er er ikke en realistisk eller seriøs vurdering.. han er utrolig god til å holde på ball, løper mye og er bevegelig! på barcelona sin nettside ble han omtalt som en konstant trussel for madrid forsvaret.. alexis er en verdensklassespiller og når han spiller en god kamp alene som spiss fortjener han å bli vurdert på alle fronter (defansiv, rolle, holde på ball, offensiv involvering, arbeidskapasitet) han scorte og.. husk at den ikke var ferdigscoret heller, da du må gjøre akkurat det han gjorde for å overliste pepe og casillas

henrik
Man 12. des, 2011 kl. 14:25

spilte abidal like bra som fabregas og sanchez da siden alle de spillerne fikk seks

Anders S
Man 12. des, 2011 kl. 15:15

Jeg har sett kampen om igjen og jeg synes ingen spillere fortjener karakteren 10. En fotbalkamp varer 90 minutter, ikke 45min. Busquets var jevnt over god, trygg, beholdt roen, pasningssikker, smart, men at han var jevnt over ypperste ypperste verdensklasse(karakteren 10), det er jeg uenig i. Jeg ville gitt han karakteren 8 eller 9. Iniesta var glimrende i annen omgang, den sto til 9(han var ikke like heldig med absolutt alt), og i første omgang var han på ingen måte dominerende, 8 eller i beste fall 9 på han også. Puyol ville fått BB av meg.(alt dette er tenkt som et generelt inntrykk av spilleren, derfor ingen argumenter).

I det hele tatt var det mye dårlig fotball, mye feil, det skyldes kanskje motstanden, men det hjelper ikke, Barça kan MYE MYE bedre.

Kanskje noen kan forklare meg hva som skjedde med Fabregas gjennom store deler av kampen? Hvilken rolle hadde han egentlig?

Simen
Man 12. des, 2011 kl. 17:53

Hehe, Anders, er vel umulig å si? Han sto vel oppført som midtspiss på TV-animasjonen om jeg ikke husker feil, eller en falsk 9′er kaller man det vel?

Han var veldig mye i midtbane-leddet å hentet baller, og innimellom var han jo plutselig høyreback – som Canal+ mannen sa! :-P

Vanskelig å forstå seg på egentlig, så orker ikke å tenke så mye på formasjoner og taktikkeri hva gjelder Barcelona. Bare lener meg tilbake i sofaen og nyter! ;-)

Anders S
Man 12. des, 2011 kl. 18:38

Simen

Hahaha. Det er så sant, så sant! Ingenting er som sofa og fotballkamp!

messi10
Man 12. des, 2011 kl. 23:16

ikke enig med busquets mener iniesta var den beste spilleren på banen reddet barca flere ganger mener jeg.

enig med alves han var helt vilt god.

Haakon
Tir 13. des, 2011 kl. 18:46

Jeg mener Iniesta var banens beste.

Legg til din kommentar

Artikkelen er stengt for nye kommentarer.