Klubben bekreftet i dag sin nye hovedsponsor fra og med 2017.
Klokken 14:00 i dag gikk klubben live på egen kanal med pressekonferanse for å annonsere hvem som blir klubbens neste hovedsponsor. Etter flere mulige kandidater, inkludert Alibaba og en eventuell fornyelse av Quatar, endte valget på japanske Rakuten.
Ikke bare er den nye avtalen med på å sikre Barca verdens best betalte trøyeavtale, men vår alles kjære Gerard Piqué var faktisk med på å lande avtalen i følge klubben selv. Via sitt kjennskap til den japanske mediemogulen Hiroshi Mikitani, ordnet forsvarskjempen et middagsselskap i japanerens private hus i California, hvor også Bartomeu deltok.
Avtalen som er underskrevet starter i 2017 og sikrer Barca 55 millioner euro årlig med potensielle bonuser på 1.5 millioner euro for seriegull og ytterligere 5 millioner euro ved eventuelle CL-trofeer. Dette gjør altså at Barca sniker seg så vidt foran Manchester United som tidligere toppet fotballverdens sponsormarked med sin Chevrolet-avtale.
Manuel Arroyo, Barcas markeds- og kommunikasjons-vicepresident forklarte litt rundt valget og hva det innebærer:
Rakuten er et firma som står i stil med våre verdier og tanker om innovasjon og globale ambisjoner.
Det har vært lange samtaler med fem selskap, og kontakt med et dusin ulike selskap. Forholdende til disse (og Quatar) er ikke avsluttet og vil kunne være aktuelle for fremtiden.
Førstelagets trøye er selvsagt mest synlig, men vi jobber fremdeles med sponsorer til treningstrøyene og kvinnenes drakter.
Bartomeu beskrev Rakuten som et ungt og moderne teknologisk selskap med store fremtidsvisjoner.
Mikitani virket selv svært fornøyd med avtalen med den katalanske giganten og uttalte:
Det er med stolthet vi knytter vårt firma til verdens beste fotballklubb.
Rakuten eier det Barcelona-baserte videostrømmefirmaet Wuaki, og gjennom deres leder ble jeg introdusert for Piqué. Han er ikke bare en glimrende fotballspiller men er også glad i nye bekjentskap.
Catalunyas uavhengighetsstolthet og demokratiske styresett har imponert japanerne nok til at de virkelig ønsket å inngå samarbeid med nettopp denne klubben. Barca vil også spille en eller flere vennskapskamper på japansk jord, og samarbeidet mellom Catalunya og Japan vil styrkes ytterligere.
– Hva synes du om valget av sponsor, og kan det følge nye japanske stortalentsigneringer som følge av forsterket samarbeid med den stolte øynasjonen?